gpt 4  چیست؟ بررسی ویژگی ها و مزایای جی‌پی‌تی 4

 gpt 4  چیست؟ بررسی ویژگی ها و مزایای جی‌پی‌تی 4
 gpt 4  چیست؟ بررسی ویژگی ها و مزایای جی‌پی‌تی 4
1 هفته پیش

آرزوی داشتن یک هوش مصنوعی که بتواند همه کار‌های انسان را انجام داده و سؤالات او را پاسخ دهد، تبدیل به هدفی برای شرکت‌های بزرگ شده است. جی‌پی‌تی-۴ در راستای پاسخ به سؤالات و راهنمایی انسان در دنیای اینترنت شکل گرفته است. البته شاید هنوز با چیزی که در ذهن داریم، فاصله داشته باشد اما به شکلی در همان مسیر قدم برمی‌دارد.

هوش مصنوعی GPT-4 ورژن پیشرفته‌تر ChatGPT 3.5  است که همه ما می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم. این نسخه پیشرفت‌ها و عملکرد‌های بهتر و بیشتری نسبت به نسل قبلی خود دارد اما تا چه اندازه کاربردی است؟ آیا می‌توانیم از آن به عنوان یک دستیار آنلاین استفاده کنیم؟ اصلاً چگونه می‌توان به آن دسترسی داشت؟ تا پایان مقاله همراه ما باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

 

GPT-4 چیست؟

چت جی‌پی‌تی-۴ که مخفف (Generative Pre Trained Transformer) بوده یک مدل زبان مولد متن ۲۰۲۳ بوده که از طرف شرکت OpenAI معرفی شده است. هوش مصنوعی تا قبل از ChatGPT هم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما با معرفی این مدل زبانی نوع استفاده مردم از آن تغییر کرد. GPT-4 (OpenAI multimodal large language model)یکی از نشانه‌های پیشرفت در زمینه ماشین لرنینگ و NLP یا پردازش زبان طبیعی انسان است.

این هوش مصنوعی قادر است تا درخواست‌های کاربر را دریافت کرده و با تحلیل زبان انسانی، در اینترنت به دنبال پاسخ مناسب برای سؤال یا درخواست باشد. کیفیت محتوایی که توسط جی‌پی‌تی-۴ تهیه می‌شود به نوع پرسش و زبان مورد استفاده بستگی دارد. به عنوان مثال اگر یک سؤال ثابت را به زبان انگلیسی و فارسی از این هوش مصنوعی بپرسید، احتمالاً پاسخ آن متفاوت خواهد بود.

GPT-4 این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند تا علاوه بر زبان نوشتاری، با استفاده از تصاویر نیز منظور خود را برساند. به بیان ساده‌تر شما می‌توانید مانند جستجوی تصاویر گوگل، با ارسال تصاویر از این هوش مصنوعی درخواست اطلاعات کنید. با این مقدمه به سراغ بررسی کاربرد‌ها و ویژگی‌های چت جی‌پی‌تی-۴ می‌رویم. برای آشنایی با چت جی‌پی‌تی می‌توانید محتوای کامل ChatGPT چیست؟ را بخوانید.

 

What is gpt 4

تفاوت GPT4 با نسل های قبلی خود

تقریباً بیشتر ما اواخر ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ با چت GPT آشنا شدیم. البته جالب است بدانید که ۵ سال قبل از آن هم هوش مصنوعی شرکت OpenAI فعالیت می‌کرد. با این حال بعد از انتشار نسخه ۳. ۵ محبوبیت بیشتری پیدا کرد ChatGPT 3.5 همان نسخه رایگان و در دسترسی است که همه ما می‌توانیم با ساخت حساب کاربری از آن استفاده کنیم. این نسخه کاربرد‌های جالبی دارد اما به وسعت و دقت GPT-4 نیست زیرا زمان آخرین آپدیت آن به ژانویه ۲۰۲۲ برمی‌گردد. دقت بالاتر، دامنه اطلاعات گسترده‌تر و پارامتر‌های بیشتر از مهم‌ترین برتری‌های GPT 4 است. اگر بخواهیم مقایسه دقیق‌تری داشته باشیم، باید نگاهی به نسل‌های قبلی این هوش مصنوعی بیندازیم.

  GPT1

 اولین سری از این خانواده در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. ۱۷ میلیون پارامتر این هوش مصنوعی می‌توانست به سؤالات پاسخ‌هایی منطقی و واقعی بدهد. البته در مقایسه با نسخه‌های امروزی هوشمندی کافی را نداشت.

  GPT2

یک سال بعد نسخه بعدی یعنی GPT2 منتشر شد. در سال ۲۰۱۹ طبق برآورد‌های انجام شده به عنوان قوی‌ترین و بهترین مدل زبانی معرفی شد. این نسخه می‌توانست به صورت ماشینی ترجمه انجام داده و سؤالات را پاسخ بدهد.

GPT3

 نسخه GPT۳ در سال ۲۰۲۰ عرضه شد. این ورژن در مقایسه با دو نسل قبل از خود پارامتر‌های آموزش دیده بیشتری برای ارائه داشت. جالب است بدانید که بزرگترین شبکه عصبی تولید شده در آن دوره GPT3 بود.

 GPT3.5

دو سال بعد در ۲۰۲۲ جی‌پی‌تی 3.5 منتشر شد. این مدل زبانی به یک‌باره انقلابی از توجه را به سمت خود جلب کرد. ابتدا تنها راه استفاده از آن شماره تلفن‌های بین‌المللی بود. بنابراین کاربران ایرانی برای دسترسی به آن با مشکل روبرو بودند. با این حال، این مشکل در آپدیت‌های بعدی رفع شده و امکان ساخت حساب کاربری با‌ایمیل نیز فراهم شد. پیشرفت‌های gpt3 بسیار آشکار بود و به راحتی قادر بود به سؤالات پاسخ داده و کاربران را راهنمایی کند.

 

نگاهی به مهم‌ترین ویژگی‌های جی‌پی‌تی-۴

حالا که تا حدودی با نسل‌های قبلی جی‌پی‌تی-۴ آشنا شدیم، وقت آن است که ویژگی‌ها و امکانات آن را بررسی کنیم. باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه خصوصیاتی باعث شده تا GPT-4 انتخاب بهتر و مناسب‌تری باشد.

عملکرد بهتر

اگر با مدل‌های زبانی دیگر کار کرده باشید، متوجه می‌شوید که عملکرد جی‌پی‌تی-۴ به مراتب از دیگر مدل‌ها بهتر است. عملکرد این هوش مصنوعی به اندازه‌ای خوب و باکیفیت بوده که مدل‌های زبانی بسیاری از آن مشتق شده‌اند.

قابلیت‌های بیشتر

همان‌طور که گفتیم در GPT-4می‌توانید علاوه بر پیام متنی، تصویر هم وارد کنید. این ویژگی باعث شده تا کاربران نتایج بهتری از جستجو‌های خود به دست آورند. این هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر را با همان دقتی آنالیز و درک کند که امکان بررسی پیام‌های متنی را دارد. پس اگر به نحوی در زمینه تصویر کار می‌کنید می‌توانید با استفاده از این قابلیت، اطلاعات مناسبی را از این هوش مصنوعی دریافت کنید. البته قابلیت‌های GPT4 تنها محدود به تصاویر نیست اما در بین تمام ویژگی‌ها این موضوع بیش از همه به چشم می‌خورد.

درک اطلاعات بیشتر

GPT-4 امکان دریافت و تحلیل اطلاعات بیشتر و پیچیده‌تری را دارد. داشتن عملکردی مشابه انسان از خصوصیات مهم این هوش مصنوعی است. شرکت OpenAI به منظور تست این هوش مصنوعی از آزمون‌های مختلفی استفاده کرد. آزمون‌هایی مانند GRE که جز موارد سخت محسوب می‌شود در این این راستا بود. این هوش مصنوعی با کسب نمرات بالا در این آزمون‌ها، قدرت و توانایی خود را ثابت کرد.

این ویژگی جنبه دیگری هم دارد. نسخه‌های قبلی جی‌پی‌تی-۴ تنها امکان درک ۸ هزار کلمه در آن واحد را داشت. با این حال در نسخه ۴ این محدودیت کلمه به ۲۵ هزار افزایش پیدا کرده است.

امکان ارائه دستور‌های متنوع

شما به عنوان کاربر می‌توانید برای هوش مصنوعی شخصیت جدیدی تعریف کنید و در راستای آن شخصیت به سؤالات و درخواست‌های غیرقانونی پاسخ دهد. این ویژگی در نسخه‌های قبلی وجود نداشت اما در جی‌پی‌تی-۴ به چشم می‌خورد. همچنین امکان شکست دادن این AI در بازی‌های کاراکتری بسیار سخت و دشوار است.

مهم‌ترین ویژگی‌های جی‌پی‌تی-۴

مزایای استفاده از GPT-4

افرادی که با این برنامه کار کرده‌اند، می‌دانند که مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که جی‌پی‌تی-۴ در هیچ جایی یافت نشده و همین موضوع باعث شده تا در تمامی عرصه‌ها نفوذ داشته باشد. از هر فردی در خصوص کارش سوال کنید، به شما خواهد گفت که با وجود GPT-4 تا چه اندازه کار آسان‌تر شده و قابلیت‌های بیشتری برای فعالیت به آن اضافه شده است. در ادامه می‌خواهیم مهم‌ترین مزایایی که می‌توان در جی‌پی‌تی-۴ به آن اشاره کرد را بیان کنیم.

همه ‌فن حریف بودن

در خصوص هر موضوعی که سوال داشته باشید یا بخواهید منابع بیشتری برای تحقیق پیدا کنید، چت جی‌پی‌تی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. عملا می‌توان جی‌پی‌تی-۴ را یک دانشنامه کامل در نظر گرفت که به شکل آنلاین با شما تعامل کرده و بهترین پاسخ‌ها را برای ارائه در دسترس دارد.

رایگان بودن نسخه‌های قبلی

در صورتی که بخواهید از آخرین ورژن GPT-4 استفاده کنید، کافی است حق اشتراک قابل قبولی را پرداخت کنید اما در صورتی که نمی‌خواهید هزینه‌ای برای آن در نظر بگیرید، نسخه‌های قبلی آن به رایگان در دسترس بوده و می‌توانید کار خود را با آن‌ها پیش ببرید.

تعامل دوستانه با انسان‌ها

برنامه‌نویسی جی‌پی‌تی-۴ به شکلی است که کاملا شبیه به انسان پاسخ داده و هنگام ارتباط برقرار کردن احساس نمی‌کنید که یک ماشین هوشمند روبروی شما قرار گرفته است. این تعامل نزدیک به انسان کار را برای افراد با هر زبانی آسان کرده و می‌توانید پاسخ سوالات مختلف خود را به شکل غیرتخصصی و دوستانه دریافت کنید.

دسترسی راحت به هوش مصنوعی

فرقی نمی‌کند که در چه نقطه‌ای از دنیا زندگی می‌کنید و با چه وسیله الکترونیکی به اینترنت متصل هستید. کافی این مرورگر خود را باز کرده و به حساب کاربری GPT-4 خود متصل شوید. تنها با تایپ کردن سوال یا مشکل خود می‌توانید بهترین نظرات ممکن را از چت جی‌پی‌تی دریافت کنید.

 

هوش مصنوعی GPT-4 چه معایبی می‌تواند داشته باشد؟

با توجه به اینکه منابع در دسترس جی‌پی‌تی-۴ منوط به وجود آن‌ها در اینترنت است، نمی‌تواند در بسیاری از موارد که اسناد خاصی در مورد آن‌ها در اینترنت قرار نگرفته نظری بدهد. از طرفی در برخی موارد به دلیل گسترده بودن اطلاعات، ممکن است به دلیل جهت‌گیری‌های خاص، در خصوص یک موضوع نظری داده و اگر دوباره از آن سوال کنید، پاسخ دیگری را دریافت کنید. نداشتن قوه تخیل نیز از معایب بزرگ این نرم‌افزار است.

اگر برای کاری نیاز به یک ایده کاملا جدید داشته باشید، GPT-4 آن ابزاری نیست که برای کار شما مناسب باشد. در برخی موارد که نیاز به پاسخ‌های تخصصی داریم، این ابزار نمی‌تواند اظهار نظر کرده و تنها اطلاعاتی که دریافت می‌کنیم مربوط به منابعی است که پاسخ‌هایی سطحی در خصوص حوزه مورد نظر ما منتشر کرده‌اند.

استفاده از مطالب استخراج شده از جی‌پی‌تی-۴ در پروژه‌های دانشگاهی مجاز نبوده و حتی نمی‌توان بدون دریافت امتیاز منفی از گوگل، از این موارد در سایت خود استفاده کنیم. جهت‌گیری‌های سیاسی یا عقیده‌ای در این برنامه نیز به چشم آمده و مشخص است که برنامه‌نویسان بازتابی از عقاید لیبرال خود را در داخل چت جی‌پی‌تی قرار داده‌اند.

 

چطور باید در ایران به جی‌پی‌تی-۴ متصل شویم؟

برای اینکه امکان استفاده از قابلیت‌های GPT-4 را داشته باشید، باید به کمک نرم‌افزارهای تغییر IP به سایت اصلی وارد شده و یک اکانت برای خود بسازید. همان‌طور که گفته شد امکان اتصال از سرورهای ایران وجود نداشته و باید با ادعای ورود از خاک آمریکا یک اکانت تهیه کرده و همیشه با یک IP ثابت به سایت وارد شوید. برای ساخت اکانت نیز باید یک شماره تلفن برای احراز هویت خود داشته باشید که باز با شماره‌های ایران این اقدام ممکن نیست.

می‌توانید یک شماره تلفن مجازی تهیه کرده و سپس برای استفاده از آخرین نسخه جی‌پی‌تی-۴ هزینه اشتراک را با کارت‌های بانکی بین‌المللی پرداخت کنید. در صورت نداشتن شماره مجازی یا حساب بانکی خارجی می‌توانید عبارت خرید اکانت چت جی‌پی‌تی را به فارسی در گوگل جستجو کنید و پس از بررسی‌های کافی و انتخاب یک شرکت معتبر، هزینه حساب را به ریال پرداخت کنید تا آن مجموعه یک حساب برای شما افتتاح کنند و بعد از آن با داشتن اطلاعات حساب کاربری، می‌توانید به سادگی از قابلیت‌ها GPT-4 استفاده کنید.

 

نحوه کار با برنامه GPT-4

چگونگی استفاده از این هوش مصنوعی بسیار ساده است و تنها کافی است تا یک حساب کاربری داشته باشید. برای شروع باید به سایت اصلی آن، یعنی chat.openai.com، مراجعه کرده و بعد از احراز هویت، می‌توانید کار خود را با GPT-4 آغاز کنید. نحوه تعامل شما به این شکل است که با تایپ کردن ارتباط را آغاز کرده و سپس می‌توانید هر سوالی که از جی‌پی‌تی-۴ دارید را بپرسید. این برنامه به قدری هوشمند است که در بسیاری از موارد به شما مشاوره داده و اگر نیاز به خلق چیزی داشته باشید نیز موارد جالبی را به شما پیشنهاد می‌دهد.

با کمک پلاگین‌های متعددی که برای چت جی‌پی‌تی ساخته شده، می‌توانید در زمینه‌های تخصصی‌تر نیز از آن کمک بگیرید. از تولید تصاویر گرفته تا ساخت ویدئو، متن و یا آنالیز هر نوع محتوایی می‌توانید روی GPT-4 حساب کنید. این برنامه با هر نرم‌افزار دیگری که تا به حال دیده‌اید فرق می‌کند و می‌توان گفت با ورود آن به عرصه دیجیتال، نحوه کار بسیاری از سیستم‌ها دیگر همانند قبل نبوده و به عنوان یک هوش مستقل، می‌تواند بسیاری از مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرد.

نحوه کار با برنامه GPT-4

امکانات بیشتر GPT4 برای کاربران حرفه‌ای

کمپانی OpenAI برای بهبود تجربه کاربران خود در استفاده از GPT-4 شروع به عرضه پلاگین‌های مختلفی کرده و در بخش Explor قابل دیدن هستند. این ابزارهای کمکی به نوعی امکانات این هوش مصنوعی را فیلتر کرده و در حوزه‌های تخصصی‌تر فعالیت می‌کند. شما می‌توانید از توانایی‌های مختلف جی‌پی‌تی-۴ در زمینه‌های نگارش، آنالیز و تحقیقات، برنامه نویسی، موضوعات تحصیلی و یا حتی مسائل مربوط به زندگی روزمره استفاده کنید. چند مورد از مهم‌ترین پلاگین‌های نصب روی هوش مصنوعی عبارت‌اند از :

·        KAYAK – در زمینه مسافرت به کاربران کمک کرده و با ارائه مقصد و نوع سفر خود، بهترین بلیت برای حمل‌ونقل، رزرو محل اقامت، لوازم مورد نیاز و... را به شما ارائه می‌دهد.

·        ABCmouse – محتوای سرگرم کننده و آموزشی برای کودکان فراهم می‌کند و می‌تواند در حوزه‌های درسی نیز به آن‌ها کمک کند.

·        Plan fit – به شما برای رسیدن به یک وضعیت جسمی مناسب‌تر کمک می‌کند. کافی است اطلاعات اولیه‌ای در خصوص فیزیک خود به این پلاگین ارائه دهید.

·        Summarize – ویدئو‌های طولانی را به شکل خلاصه درآورده و گزارشی از آن را به شما ارائه می‌دهد.

·        Likewise – کافی است علایق خود را به او معرفی کرده تا فیلم، کتاب و پادکست‌های مشابه را برای شما لیست کند.

·        ChatWithPDF – نکات مهم داخل یک فایل PDF را به شکل خلاصه نمایش می‌دهد.

 

آیا خرید اکانت جی‌پی‌تی-۴ ارزشش را دارد؟

با توجه به تمامی نکاتی که پیرامون مزایا و کاربردهای GPT-4 گفته شد، می‌شود فهمید که پتانسیل استفاده از این برنامه به حدی است که در اکثر مشاغل و حوزه‌ها قابل استفاده است. چه بخواهید برای تهیه یک متن طولانی از آن استفاده کرده و چه بخواهید در حوزه‌های پزشکی مشورت‌های اولیه را از آن دریافت کنید. با وجود هزینه‌های اولیه‌ای که بابت تهیه اکانت باید بپردازید، ویژگی‌های خاص این هوش مصنوعی باعث شده تا همه افراد در تمامی زمینه‌ها از نظرات جی‌پی‌تی-۴ استفاده کنند و به عنوان یک دستیار آنلاین، از آن مشورت بگیرند.

 

نتیجه‌گیری

هر بار که یک نرم‌افزار یا تکنولوژي جدیدی به بازار عرضه می‌شود، در حوزه‌های مختلفی اثر گذاشته و باعث ارتقای آن صنعت می‌شود. با این حال GPT-4 بسیار متفاوت‌تر عمل کرده و توانسته تقریبا در تمامی حوزه‌های کاری نفوذ کند. می‌توانید هر سوالی از آن پرسیده و یا یک ماموریت مشخص به آن بدهید تا به بهترین شکل ممکن آن را به اتمام برساند. مهم‌ترین ویژگی این برنامه این است که در اختیار عموم مردم نیز قرار گرفته و افراد می‌توانند با پرداخت حق اشتراکی معقول، از تمامی این امکانات استفاده کنند.

سوالات متداول

در چه مواردی می‌توان به جی‌پی‌تی-۴ اتکا کرد؟

بیشتر از همه در خصوص پاسخ به سوالات، بررسی مشکلات کدنویسی و یا جستجو برای یافتن برخی اطلاعات می‌توان به آن اطمینان کرد.

چطور GPT-4 یک هوش مصنوعی به حساب می‌آید؟

از آنجا که می‌تواند به هر شکل با انسان تعامل داشته و به سوالاتی پاسخ دهد که از قبل برای آن‌ها تعلیم ندیده، به آن هوش مصنوعی می‌گویند.

کدام ویژگی این برنامه به عنوان مزیت اصلی آن شناخته می‌شود؟

سرعت بسیار بالا در تحلیل اطلاعات و همین‌طور قابلیت انجام چند کار به صورت همزمان.

آیا جی‌پی‌تی-۴ محدودیتی در استفاده دارد؟

اگر سوالات شما مربوط به مسائل غیراخلاقی بوده و یا جنبه غیرقانونی داشته باشند،‌ پاسخی از این برنامه دریافت نمی‌کنید.

author
Mina seyfollahzadeh- نویسنده

44
A
A